[ Print ]  [ Close ]

http://en-itri.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=18703   , 1403/02/19


برگزاری چهارمین جلسه کافه دانش با موضوع سواد رسانه و ارتباطات در فضای مجازی در عصر دانش 4.0


چهارمین جلسه کافه دانش با عنوان «سواد رسانه و ارتباطات در فضای مجازی در عصر دانش 4.0» 30 آذر 1401 با سخنرانی دکتر سیدمهدی شریفی، مدیر گروه مدیریت رسانه پردیس البرز دانشگاه تهران به صورت حضوری و مجازی از ساعت 10 تا 12 در سالن جلسات دانشکده مدیریت و اقتصاد برگزار می شود.

این جلسات در راستای ایستگاه‌های کارآفرینی هفتمین کنگره علم اطلاعات و دانش‌شناسی با موضوع کارآفرینی، اشتغال و کسب و کارهای حرفه‌ای دانش‌بنیان در علوم اطلاعات به سوی آینده است که توسط انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران برنامه ریزی و اجرا شد.

گفتنی است در جلسه سوم کافه دانش که شانزدهم آذر برگزار شد، دکتر عاطفه شریف، مدیر کتابخانه مرکزی، به عنوان سخنران اول در مورد نظام‌های سازماندهی دانش، اهمیت سازماندهی محتوا، اهمیت معنا و ارتباط میان واژگان موضوعی، بازنمایی به قصد بازیابی، اثرگذاری نحوه بازنمایی در بازیابی، ابزارهای کنترل واژگان و مستندسازی موضوعی توضیحاتی ارائه کرد. سپس به مفهوم بازیابی داده، بازیابی اطلاعات و بازیابی دانش همراه با مثال‌های کاربردی پرداخت و افزود: با توجه به این‌که هر عصر و دوره‌ای با عصر پیشین متفاوت است، ابزارهای بازنمایی و نظام‌های بازیابی آن نیز با دوره قبل تفاوت‌هایی خواهد داشت.

وی در ادامه به ارائه چند دسته‌بندی از ابزارهای سازماندهی دانش پرداخت و تفاوت میان انواع این ابزارها را به طور اجمالی توضیح داد.

در بخش دیگری از این جلسه سپیده سیروس کبیری در خصوص مفاهیمی که لازم است هر کارآفرینی با آن آشنایی داشته باشد از جمله محتوا، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: تعریف روشنی برای محتوا ارائه نشده و در جنبه‌های مختلف می‌تواند تعریف متفاوتی داشته باشد. از بعد کسب و کار بخش ضروری از ارتباطات تجاری و مصرف کننده است، از منظر رسانه یک خبر یا پیام یا احساسی است که به دیگران منتقل می‌شود (مثل رنگ زرد به نشانه ایرانسل)، حتی شیوه خوشامدگویی یا احساس رایحه در محیط می‌تواند به عنوان محتوا تلقی شود. اشکال محتوا به شکل متن، صوت، فیلم، گرافیک، تصویر، چند رسانه‌ای وجود دارد. ویژگی‌هایی که باعث ارزش محتوا می‌شود شامل جذابیت، مرتبط بودن، قابل اعتماد بودن، جالب بودن، روشنگری، سرگرم کننده، اطلاع‌رسان و ایجاد انگیزش است. البته فناوری‌های جدید در جلب مخاطب و تولید محتوا کمک کننده هستند. از شاخص‌های تأثیرگذاری محتوا می‌توان سرعت و وسعت انتشار، اقتباس از محتوا، دسترس‌پذیری و استفاده مجدد از محتوا را نام برد. استانداردهای تولید محتوا شامل اوریجینال بودن، به موقع و مرتبط بودن، قابلیت خوانایی بالا، ویرایش شده و چند وجهی بودن می‌شود.

 وی در ادامه راجع به استراتژی محتوا، شناسایی مخاطب هدف، به روز رسانی و پشتیبانی و همچنین شناسایی ابزارهای مورد استفاده کاربران به نحوی که در کوتاه‌ترین زمان اطلاعات کلیدی منتقل شود، قابلیت اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی مختلف، همچنین محتواهای غیرتبلیغاتی و بازاریابی محتوا مطالبی را به تفصیل توضیح داد.



علاقه‌مندان از طریق پیوند زیر می‌توانند به صورت مجازی در جلسات چهارشنبه‌های آذرماه شرکت کنند.

https://connect.modares.ac.ir/headlib



10:16 - چهارشنبه 30 آذر 1401    /    شماره خبر : 18703    /    تعداد نمايش خبر : 295