[ Print ]  [ Close ]

http://en-itri.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=22736   , 1403/02/29


ارائه گزارش عملکرد یکساله معاونت پژوهشی و فناوری در نشست شورای دانشگاه

دکتر عبداله زاده در این نشست هدایت،‌ نظارت و پشتیبانی از پژوهش را به عنوان یکی از وظایف مهم حوزه معاونت پژوهش و فناوری عنوان کرد .
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه افزود: در بحث تولید علم در سال گذشته 3297 مقاله از سوی اعضای هیات علمی تولید شد که از این تعداد 2322 مقاله در مجلات WOS و 975 مقاله در مجلات علمی و پژوهشی معتبر به چاپ رسید که 41 درصد از مقالات دارای کیفیت Q1 می باشند.
وی با اشاره به برخی افتخارات پژوهشی دانشگاه خاطر نشان ساخت: رتبه اول پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور،‌رتبه اول جذب پژوهشگران پسادکتری،‌کسب رتبه اول سرانه دانشمندان یک درصد و کسب رتبه دوم پژوهشگران و برگزیدگان حوزه علوم انسانی در کشور از جمله این افتخارات است .
برگزاری 465 جلسه دفاع رساله دکتری و حدود 1550 جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد ، کسب رتبه دوم ثبت اختراع در کشور و ثبت 9 اختراع در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و چاپ 69 کتاب تالیفی،‌ تصنیفی و گردآوری و 16 کتاب ترجمه از دیگر مواردی بود که دکتر عبداله زاده به آن ها اشاره نمود.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه به برنامه تحقیقاتی جهت دار اعضای هیأت علمی و  ثبت و اجرای ۵۵۰ برنامه تحقیقاتی جهت دار در دانشگاه اشاره و ابراز امیدواری نمود این روند در سال جاری نیز ادامه داشته باشد.
وی بر اهمیت مهارت آموزی و هدایت روش تحقیق تاکید کرد و گفت: در این خصوص مرکز مهارت و هدایت روش تحقیق، جهت ارائه دوره ها و خدمات مهارت افزایی دانشجویان راه اندازی شد و دوره های مؤثری در زمینه های روش تحقیق نگارش پیشنهاده پژوهشی برگزار گردید.
وی تصویب و ابلاغ شیوه نامه ی اجرایی بند مسئولیت اجتماعی در پروپوزال و پایان نامه / رساله ها و ابلاغ دستورالعمل تهیه چکیده مصور / ویدئویی برای پایان نامه ها رساله های دانشگاه را از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه مسئولیت اجتماعی دانشگاه در حوزه پژوهش برشمرد.
دکتر عبداله زاده اخذ اعتبار از نهاد های حمایتی پژوهش را بسیار حائز اهمیت خواند و تصریح کرد:‌  تخصیص ۸۳ حمایت پژوهشی با اعتبار ۲۴ میلیارد تومان توسط بنیاد ملی علم ایران به اعضای هیات علمی دانشگاه،‌ اخذ ۲۰ سهمیه ویژه از بنیاد ملی نخبگان استان تهران برای حمایت از اعضای هیأت علمی فعال با حمایت ۱ میلیارد تومانی برای هر عضو هیأت علمی و رایزنی با ستاد توسعه فناوری نانو و ستاد فناوری های اتصال پذیر و ارتباطات برای اخذ حمایت از مواردی است که در این خصوص به انجام رسیده است.
وی تدوین و تصویب شیوه نامه عضویت آزمایشگاهها و عرصه های پژوهشی دانشگاه در شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی (لبزنت)، افزایش درآمدزایی آزمایشگاهها و عرصه های پژوهشی از طریق سازمان دهی و شفاف سازی ارائه خدمات در بستر سامانه های خاتم، گلستان و لبزنت و پیگیری امور مربوط به بروزرسانی اصلاح و ایجاد فرایندهای جدید در سامانه های خاتم و گلستان را از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت آزمایشگاه ها و عرصه های پژوهشی عنوان کرد.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، درآمد آزمایشگاه ها در سامانه خاتم را  یک میلیارد و 315 میلیون تومان عنوان کرد که این میزان درآمد نسبت به سال گذشته از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده است.
وی توجه به بحث ایمنی، ‌بهداشت و محیط زیست را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: معاونت پژوهشی دانشگاه به این امر توجه ای ویژه ای داشته و سال گذشته حدود یک میلیارد تومان برای ایمنی، ‌بهداشت و محیط زیست هزینه شده است.
وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در حوزه پژوهش های کاربردی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 113 قرارداد پژوهشی به ارزش 102 میلیارد تومان منعقد شد. 5 تفاهم نامه به امضا رسید و 157 قرارداد خاتمه یافته و 250 قرارداد نیز در حال اجرا است.
دکتر عبداله زاده از فعال کردن کمیته بازاریابی پژوهش در دانشگاه خبر داد و گفت: در این راستا جلسات و ایجاد میزهای تخصصی برای همکاری دانشکده ها برگزار  و کارگروه های ارتباط با جامعه و صنعت دانشکده راه اندازی شد.
معاون پژوهشی و فناوری در ادامه با اشاره به اقدامات حوزه نشر آثار علمی دانشگاه،‌ چاپ ۳۳ عنوان کتاب، صرفه جویی ۵۰ درصدی هزینه چاپ با انجام نشر الکترونیکی، راه اندازی سامانه برخط ارسال آثار تا مرحله انتشار و امضای دو تفاهم نامه با مرکز نشر دانشگاهی و انتشارات سمت را از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه نشر کتاب عنوان کرد.
وی افزود: همکاری با سامانه های فیدیبو و گیسوم در خصوص فروش و رویت الکترونیکی کتاب ، میزان فروش الکترونیکی خوبی را برای کتاب های دانشگاه به همراه داشت.
وی در پایان خاطر نشان ساخت: دانشگاه تربیت مدرس رتبه برتر بازدید پایان نامه و رساله ها را در سال تحصیلی 1401-1402 در سامانه گنج ایرانداک داشته است .
در ادامه اعضای شورا به بیان نظرات و دیدگاه های خود در خصوص مطالب عنوان شده پرداختند.


15:01 - دوشنبه 3 ارديبهشت 1403    /    شماره خبر : 22736    /    تعداد نمايش خبر : 127